Deze fans bouwden 1000 uur aan Toverland in Minecraft | Interview

Deze fans bouwden 1000 uur aan Toverland in Minecraft | Interview

Deze fans hebben ruim 5 miljoen blokken gebruikt om Toverland zo precies mogelijk na te maken. Lars, Niels, Enzo en Jason werken al jaren aan hun eigen Toverland in bouwgame Minecraft. Ze laten zelfs de achtbanen draaien. We hebben de makers een aantal vragen gesteld. 

 

Lars, kun je uitleggen wat Minecraft precies is? 
Minecraft is eigenlijk een 'open wereld', waarin je zelf van alles kunt (na)bouwen met verschillende blokken. Je kunt het vergelijken met Lego, maar dan digitaal. Je bepaalt zelf wat je maakt. Je kunt ook in gamemodus spelen, bijvoorbeeld survivallen, waarbij je moet proberen zo lang mogelijk te overleven. Ook kun je je eigen, creatieve wereld starten, zoals bijvoorbeeld je eigen stad of pretpark! Dat laaste hebben wij gedaan. Zeker omdat er een multiplayer-functie is, kun je het gezellig met vrienden doen. 

Hoeveel blokken heb je in totaal gebruikt voor jullie Toverland-project?
In totaal hebben we rond de 300.000 blokjes handmatig(!) geplaatst en met behulp van software in het spel rond de 5 miljoen blokken gebruikt. We zijn nog steeds niet klaar, maar er zit nu al ruim 1000 uur in. Voor ons gaat dit ToverlandCraft-project nog wel even door. 

''Je kunt het vergelijken met Lego, maar dan digitaal.''

Wat hebben jullie allemaal gemaakt? 
We zijn tot nu toe vooral druk in de weer geweest met de buitengebieden. Denk hierbij dus ook zeker aan de hele baan van Fēnix, maar ook heel Port Laguna, Ithaka en de Magische Vallei! We werken er met een team aan, dus iedereen doet een deel. 

Dat is al heel wat! Ben je nog meer van plan om te maken?
Deze buitengebieden zijn nu zo goed als klaar. Ook de binnenwerelden Land van Toos en Wunderwald gaan we nog nabouwen. Dat zal een lastigere klus worden, aangezien we deze niet via Google Maps vanuit de lucht kunnen bekijken. Dat heeft ons bij het nabouwen van de buitenwerelden enorm geholpen. 
 

Blijft het bij namaken alleen of doen jullie ook nog andere dingen?
Bij ons project komt ook een stukje 'techniek' kijken. We willen namelijk ook dat je de attracties digitaal kunt beleven, maar dat gaat niet zomaar. Teamlid Jason heeft dit mogelijk gemaakt door hiervoor zelf software te ontwikkelen. Zo kunnen mensen straks zelf in Minecraft de achtbaan Troy of Fēnix besturen.

Waar komt de fascinatie voor Minecraft vandaan? Waarom vind je het zo leuk?
Zelf ben ik op de middelbare school al begonnen met het spelen van Minecraft. Samen met klasgenoten deden we vooral aan het 'survivallen'. Ook het daadwerkelijk bouwen van objecten en plekken vond ik tof. In de 'gamemode creative' heb ik veel met klasgenoten nagebouwd. Het leukste vind ik toch wel de vrijheid die je hebt, je kunt er creatief helemaal mee losgaan. Alles is mogelijk in dit spel, waardoor je niet snel uitgespeeld bent. 

''1,5 meter in het echt is bij ons één blokje.''

Is het lastig om Toverland na te bouwen in Minecraft? 
Renzo: Het is een uitdaging om Toverland zo exact mogelijk na te bouwen. Dat is wel iets waar we zoveel mogelijk voor gaan. In Minecraft werk je met 'blokken', waardoor sommige details moeilijk na te bouwen zijn. Daardoor hebben we een schaal toegepast, waardoor het makkelijker werd om ook deze details na te maken. Je kunt bijna stellen, dat we zelfs iedere boom hebben nagebouwd. Dat precieze werk maakt het zo'n lastige klus.

Niels: We willen het park nabouwen zoals het echt is, omdat dat de beste ervaring geeft als je Minecraft speelt. We bouwen het hele park na op een perfecte schaal. Zo is iedere 1,5 m in het echt bij ons één 'blok'. Zelf maak ik ook 3D-objecten voor de attracties, dat is natuurlijk extra pittig, maar geeft wel voldoening! Zo kun je bijvoorbeeld de Fēnix-trein écht over de baan zien gaan. 

Jason: Het creëren van een soepele achtbaan is nog wel de grootste uitdaging geweest. Minecraft is er niet voor gemaakt om achtbanen te maken, of ze überhaupt te laten rijden of attracties te laten bewegen. Toch wilden we dat. Daar moet je iedere keer weer iets op verzinnen. Zo bestaat Toverland bijvoorbeeld ook uit een aantal 'interactieve' attracties, zoals de Maximus' Blitz Bahn of de Coco Bolo. Het eindresultaat is de moeite altijd meer dan waard. 

Wanneer ben je begonnen met dit project? 
Officieel ben ik in 2013 begonnen met het nabouwen van Toverland. Toen zijn we met mijn familie in de herfstvakantie naar het park geweest. Dat heeft zoveel indruk gemaakt, dat ik toen dacht: ''Dit moet ik nabouwen in Minecraft''. Dat deed ik eerst alleen, maar al snel wilden mijn vrienden me helpen! Van 2014 t/m 2016 hebben we de Minecraft-server opengezet voor andere spelers, zodat iedereen het 'park' digitaal kon bezoeken. Zo liepen er opeens 40 mensen door ons project heen, dat was toch wel heel bijzonder. 

Na 3 jaar niets meer te hebben gedaan binnen het project, besloot ik ik in 2019 om 'voor de grap' Toverland weer na te maken. Al snel klopten toen Niels en Renzo bij me aan om mee te helpen. Later deed Jason hetzelfde, die aan de slag ging met het programmeren van de achtbanen. Hierdoor ging het opeens in razend tempo!

 

Wat vind je zelf het beste gelukt? 
Dat is lastig, maar dan zeg ik toch de Magische Vallei. Vooral omdat dit gebied ook de grootste uitdaging was om daadwerkelijk na te bouwen. Veel gebouwen zijn rond of hebben een fantasierijke vorm, dat maakt het extra lastig om precies na te bouwen met vierkante blokjes. Niels: ''Vooral Avalon vind ik héél goed gelukt. Het is heel indrukwekkend om de trein van Fēnix over de baan te zien gaan. Ook de darkride Merlin's Quest ziet er mooi uit en lijkt ook écht.'' Enzo sluit zich daarbij aan, maar vindt ook Port Laguna erg geslaagd. ''Je kunt daar alle winkeltjes bezoeken bijvoorbeeld''. Jason is het meest trots op Ithaka. ''Als je na een lange dag de treintjes van Troy over de baan ziet scheuren, dan word ik spontaan vrolijk en enorm gemotiveerd''. 

Lees snel meer