19/12/2023 | Geschreven door: Martijn van Gerwen

Het einde van het jaar nadert, dus het is de hoogste tijd om terug te blikken naar 2023. Want het was weer een jaar vol magische gelukservaringen! Blik met ons mee terug in dit eerste deel van het jaaroverzicht. Wie weet poppen er bij jou ook wel weer hilarische of hartverwarmende momenten op!

Ook alle bouten worden nagekeken

Januari:

grootste onderhoud Troy ooit

In de periodes dat het park tijdelijk in winterslaap is, nemen we de tijd om groot onderhoud te plegen. Hierdoor draaien de attracties zoveel mogelijk, wanneer het park wél geopend is. Begin 2023 gingen de handen o.a. uit de mouwen bij houten achtbaan Troy. Dat doen we eigenlijk ieder jaar, maar dit keer was het onderhoud extra grondig.

Binnen tien jaar is de volledige baan voorzien van nieuwe houtlagen, hierdoor blijft de rit comfortabel en kan onze houten gigant nog jaren mee. Bij deze zogenaamde retrack worden de bovenste van de 8 houtlagen vervangen en waar nodig zelfs ook de stalen rails, waar de achtbaantrein overheen raast. Dat moet ook wel want de baan en rails krijgen met 90 km/h aardig wat te verduren. Hierdoor is dit jaar ook de volledige flytrough door het station (waarbij je met hoge snelheid door het stationsgebouw raast) vervangen! Ook de daken van de gebouwen en de ketting zijn vervangen bij dit onderhoudsproject.

Zonnepanelen op het dak van Fēnix

Februari:

Pre-season vieren met carnavalsspecials en duurzame initiatieven

Nog voor de eerste bloemetjes zich voorzichtig laten zien, openen onze poorten alweer. Dat doen we sinds een aantal jaar onder de noemer: Pre-season. Zie het als een extra vroege seizoensopening. Hierdoor razen onze achtbanen nóg eerder door alle bochten en kun je onze magie eerder in het jaar beleven.

Dit jaar zat de stemming er al vroeg in met verschillende foodspecials die we onze gasten serveerden tijdens de carnavalsvakantie. Zo kon je bijvoorbeeld kiezen voor een gefrituurde strik met banketbakkersroom, de Limburgse nonnevot! Ook waren we ons klaar aan het maken op het gebied van duurzaamheid. Want het parkeerterrein werd uitgerust met laadpalen voor elektrische auto's en kunnen we door alle geïnstalleerde zonnepanelen 31% van ons eigen verbruik opwekken.

De bouw van Pixarus in de helix

Maart:

achter de schermen bij Fēnix

2023 was natuurlijk hét jaar dat Avalon zich weer even in de mist hulde. En niet voor niets, want het themagebied mocht 4 nieuwe attracties verwelkomen en talloze nieuwe belevingen. Eén van die attracties, vliegtuigmolen Pixarus staat wel op een heel bijzondere locatie: de helix (schuingekantelde bocht) van wingcoaster Fēnix. Een bijzondere bouwconstructie maakte het mogelijk om over de achtbaantrack heen te kunnen bouwen en zo toch bouwmaterialen aan te leveren.

Het resultaat was wel dat één van de wingcoaster zelf af en toe periodes gesloten moest blijven. Om dit te compenseren organiseerden we de unieke Behind the Fence Tour. Een poort die normaal gesproken enkel voor Toverland-medewerkers geopend wordt, ging open voor iedereen. Hierdoor kon je onder, naast en tussen de achtbaantrack lopen en unieke foto's en filmpjes maken! Ook het vrijeruimteprofiel (het vrij te laten deel rondom de baan) en een aantal bijzondere achtbaanonderdelen waren van dichtbij te zien.

April:

gloednieuwe Parkshow Aqua Bellatores en nieuwe kinderlijn

Het zomerseizoen stond in de startblokken! Vanaf dat moment wisten we je dan ook weer dagelijks te laten genieten van onze magie. En niet alleen van de bekende attracties, maar ook een grote nieuwigheid. Parkshow Aqua Bellatores ging namelijk in première. Kleurrijke en vrolijke geveltjes waren het decor van deze spectaculaire show. Alles leek er vredig, want er werd zelfs een vrolijk zomerfeest gevierd, maar alles ging mis toen de watermagiërs de macht grepen. Wat volgde was een gigantische stortvloed van wel 10.000 liter water! Via stunts op trampolines, acrobatiek en natuurlijk een portie magie kwam het gelukkig toch nog goed.

Mede ook door een nieuw gezicht: Joey. Dit altijd vrolijke octopusje liet zich in de show voor het eerst zien, maar ook daarbuiten. Zo presenteerde hij zichzelf op een compleet nieuwe kinderlijn voor de allerkleinsten. Van zachte knuffels tot handige bordjes en drinkbekers; zowat alles voor de babyshower is van octopus Joey verkrijgbaar. En ook de komende tijd zal dit nieuwe gezicht zich goed laten zien.

Mei:

magie in je oortjes met Betoverd - de podcast

Misschien ben je er zelf wel fanatiek luisteraar van, want in mei lanceerden we de eerste aflevering van het nieuwe seizoen van: Betoverd - de podcast. Het was niet voor eerst dat we onze magie via je oortjes verspreide, want ter ere van ons 20 jarige bestaan brachten we een speciale jubileumpodcast uit. In deze reeks van 5 afleveringen doken we diepte in met met verschillende gastsprekers, waaronder: Algemeen Directur van Toverland Jean Gelissen en medewerkers van het eerste uur. Daarna volgde nog een thema-aflevering over de upgrade van wildwaterbaan Expedition Zork.

In het tweede seizoen besloten we om het roer compleet om te gooien en stuurden we onze razende reporters Maurice en Stijn het park in! In 5 afleveringen stelde ze zichzelf de vraag hoe Toverland ze kon betoveren, maar ook had iedere aflevering een eigen thema. Alle seizoenen, maar ook verschillende feestelijke momenten zijn voorbij gekomen. De afleveringen waren deels interactief, aangezien je voor de rubriek 'Vraag maar raak' je eigen vraag kon insturen. Hierdoor openden we - zonder het te laten zien - deuren die normaal gesloten bleven. En wie weet keert onze podcast ook in het nieuwe jaar wel weer terug!

Nog meer magie in 2023
Je merkt het; wat is er in 2023 weer veel gebeurd in Toverland. We zijn pas halverwege, zo volgen de 4 nieuwe attracties in Avalon nog en ook alle nieuwe toevoegingen tijdens Halloween. Teveel om je hier te vertellen, dus dat alles lees je in deel twee van dit jaaroverzicht.

Deel blog