Hoe word je ontwerper bij Toverland?
Er altijd al van gedroomd om ontwerper van Toverland te worden? Peter van Holsteijn vertelt hoe hij dat is geworden. In de blogreeks 'Hoe zit dat? Zo zit dat' geven we uitgebreid antwoord op vragen van onze gasten.
17-06-2021 door Martijn van Gerwen
Blogserie
In ons jubileummagazine Betoverd hebben we een bijzondere rubiek: 'Hoe zit dat? Zo zit dat!' Op basis van de meest uiteenlopende vragen van onze gasten zijn we Toverland ingedoken om antwoorden te krijgen op verschillende vragen. Deze week krijgen we antwoord op de vraag hoe je ontwerper van Toverland wordt.
Even kennismaken
Peter van Holsteijn is al 10 jaar ontwerper bij Toverland en heeft aan de wieg gestaan van onder andere de Magische Vallei, Port Laguna en Avalon. Al van jongs af aan had hij maar één droom: zijn eigen attracties ontwerpen. Menig kindertekening stond dan ook in het teken van spannende spookhuizen en ongelofelijke achtbanen, waarin hij helemaal weg kon dromen. Nu, vele jaren later, mag Peter Toverland met elke nieuwe toevoeging of uitbreiding weer een beetje mooier maken. Het is alsof je letterlijk zijn tekening binnenstapt!
Rechts: één van de kindertekeningen van Peter, toen al met volop attractie-inspiratie.
Welke opleiding moet je hebben om ontwerper van Toverland te worden?
"Dé juiste opleiding bestaat voor zover ik weet (nog) niet. Wat ik al wel kan verklappen, is dat een rijke fantasie en het talent om je op creatieve wijze uit te kunnen drukken, minstens net zo belangrijk zijn. Je moet het als het ware in de vingers hebben, zodat je lekker kunt schetsen, om zo je eerste ideeën te kunnen delen. Want waar het allemaal om draait, is dat je die (te) gekke ideeën die je in je hoofd hebt en die met de dag grootser en gekker worden, uiteindelijk ook met het team kunt delen. Natuurlijk kun je deze creatieve vaardigheden leren en ontwikkelen, daar zijn zeker diverse opleidingen voor."
"En je moet ook niet bang zijn om te presenteren, soms voor een enkele collega, maar soms ook voor een grote groep en zelfs de directie. En ik had het al over hét team, maar eigenlijk zijn er diverse teams, waar je mee samenwerkt. Dat is geheel afhankelijk van de fase en de schaal van het project. De éne keer werk je nauw samen met technische collega's, de andere keer met collega's die verantwoordelijk zijn voor karakters en merchandise, horeca, attracties, maar ook voor het onderhoud en het groen. Hoe dan ook; je bent een echte teamspeler!"
Links: bovenaanzicht, een vroeg stadium van boatride Merlin's Quest in een compleet andere opzet.
Wat gebeurt er nadat je je ideeën hebt gepresenteerd?
"Wanneer die te gekke ideeën na vele uren discussiëren, brainstormen en bijschaven uiteindelijk groen licht krijgen, dan begint het echte werk! Dan ga je keuzes maken en onderdelen, of het nu een attractie, horecapunt, winkel of een podium betreft, verder uitwerken. Dit begint veelal met potlood en papier, maar er komt ook al snel software bij kijken, zoals Photoshop. Hiermee kun je je ontwerpen nog meer kracht bij te zetten of omdat er nog diverse aanpassingen zullen volgen, die je digitaal gemakkelijker kunt verwerken. Ook gebruiken we 3D modeleer programma's, als SketchUp. Een handige 'tool' om een ruimtelijk ontwerp te maken. Over ruimtelijk ontwerp gesproken; ruimtelijk inzicht is een pré. Je moet ruimtelijk kunnen denken, tekenen én zien! Je moet het perspectief snappen en beheersen, want bijna alles wat je ontwerpt, is fysiek en tastbaar. Je moet in gedachten al door je 'eigen' attractie heen kunnen lopen, nog voordat de eerste steen is gelegd."
Rechts: bovenaanzicht, een vroeg stadium van Port Laguna met o.a. een andere opzet.
Hoe ben je zelf eigenlijk ontwerper geworden?
"Terwijl een rijke fantasie en een flinke portie creativiteit veelal met de paplepel worden ingegoten, kun je de diverse vaardigheden natuurlijk leren en trainen. Zelf heb ik van jongs af aan altijd al veel getekend en geschetst, voornamelijk achtbanen en spookhuizen. Echter, dit was veelal plat en in zwart-wit. Tijdens de middelbare school maakte ik voor het eerst kennis met het perspectief dankzij meneer Visser, mijn docent techniek- en tekenen, die nog in zo'n ouderwetse donkerblauwe stofjas rondliep. Hij leerde mij wat een vluchtpunt is, waar de horizon zich in een tekening van een landschap bevindt en hoe het licht valt op een voorwerp. Na de middelbare school heb ik in 2001 de overstap gemaakt naar het Grafisch Lyceum, waar ik voor het eerst met de computer leerde werken. Dat was wel even wennen, want dit was nog de tijd dat platte beeldschermen iets uit de toekomst waren."
Links: verschillende onderdelen van de wildwaterbaan Djengu River
"Creativiteit is onlosmakelijk met Toverland verbonden, want we willen blijven groeien."
Peters enthousiasme voor het park is inmiddels ook op zijn eigen kinderen overgebracht, want die groeien nu op met de creaties van hun vader en zo genieten ze samen van al het moois dat Toverland te bieden heeft.
"Daarna heb ik een aantal jaren aan de kunstacademie gestudeerd, om precies te zijn de richting 'Advertising', waarin het reclamevak centraal staat. Nu had ik helemaal geen passie voor reclame, maar ik leerde er wel conceptueel denken vanuit een bepaalde boodschap en een beknopt verhaal. Daarmee was het belangrijkste raakvlak met het ontwerpen voor Toverland gevonden! Met de kennis van nu was de richting 'Illustratie' misschien wel net zo interessant geweest, want daar worden je creatieve vaardigheden nóg verder aangescherpt."
Rechts: vroege en vlugge schets van het entreegebied
"Doordat ik echter geen plek op een reclamebureau ambieerde, maar de ontwerpafdeling van een attractiepark, heb ik uiteindelijk de overstap naar de NHTV in Breda gemaakt, vandaag de dag bekend als BUas. Daar heb ik een opleiding gevolgd die geheel in het teken staat van attractieparken, maar niet zozeer het ontwerpen, maar vooral het 'runnen' van een park en alles wat daarbij komt kijken. Als onderdeel van deze opleiding heb ik ook een half jaar stage gelopen in Orlando, het mekka van de attractieparken. Via deze opleiding ben ik uiteindelijk bij Toverland terechtgekomen, waar ik dit jaar alweer 10 jaar met heel veel plezier werk! Wat dat betreft delen Toverland en ik beiden ons jubileum in 2021! Ik heb de ongeremde ambitie van de familie Gelissen altijd geweldig gevonden en ik ben zeer trots op wat ik daar vanaf de Magische Vallei aan bij heb mogen dragen! Creativiteit is onlosmakelijk met Toverland verbonden, want we willen blijven groeien."
Links: een vroege schets van het stationsgebouw van wing coaster Fēnix
Kun je nog hulp gebruiken? Dat vragen we voor een vriend!
"Nu en in de toekomst zal er altijd vraag blijven naar creatieve en ondernemende talenten die van Toverland willen leren en die er iets aan bij kunnen dragen. En niet alleen op de ontwerpafdeling, maar bijvoorbeeld ook op de afdeling marketing of entertainment, waar wij natuurlijk veel raakvlakken mee hebben. Ik heb ook al meerdere stagiaires mogen begeleiden, waarbij de studenten van het Sint Lucas in Boxtel mij altijd hebben verrast met hun kennis, praktisch inzicht en kunde. Ik weet niet precies welke opleidingen zij daar vandaag de dag aanbieden, maar voor eenieder met een passie voor attractieparken en een gezonde dosis creatief talent, zou ik deze school van harte aan willen bevelen. Zo weet ik dat één van mijn voorbeelden, Imagineer Michel den Dulk, daar ook zijn opleiding heeft genoten."
Rechts: Schets van onderdelen van de bobkart Maximus' Blitz Bahn
Heb je misschien nog een laatste advies?
"Het allerbelangrijkste is dat je in jezelf blijft geloven, dat je nieuwsgierig en zelfkritisch bent en dat je zoveel mogelijk in je opneemt en blijft experimenteren, om zo de magie in jezelf te ontdekken! Want dat faciliteren we hier elke dag weer, een plek waar jij je eigen magie kunt ontdekken, zowel vóór als àchter de schermen! En dat al 20 jaar lang... al zijn we nog lang niet uitgetoverd."
Nog meer antwoorden
Benieuwd naar de andere antwoorden op de vragen uit de rubriek 'Hoe zit dat? Zo zit dat!' uit magazine Betoverd? Komende weken neemt iedere week een andere medewerker uit Toverland je mee in onze organisatie, zoals hoofd M&O en planning, Pleun Bazen. Blijf onze blogs dus goed in de gaten houden voor nieuwe updates!